Про розвиток туристичної галузі Чернігівської області

Про розвиток туристичної галузі Чернігівської області

Територія Чернігівської області має сприятливі умови для динамічного розвитку різних видів туризму. На Чернігівщині зосереджений значний історико-культурний та природно-рекреаційний потенціал.
На сьогодні на державному обліку в області перебувають більше 9 тисяч пам’яток культурної спадщини, 1900 з них - національного значення.
14 населених пунктів області включено до переліку історичних населених місць України, три з них мають тисячолітню історію (м. Чернігів, м. Новгород-Сіверський, смт Любеч).
Працює 37 музейних закладів, у тому числі 3 національні заповідники «Чернігів стародавній», «Гетьманська столиця», «Качанівка» та меморіальний комплекс «Пам’яті Героїв Крут». За кількістю музеїв Чернігівщина посідає ІІІ місце в Україні, після Київської та Полтавської областей.
На Чернігівщині нараховується понад 75 колективних засобів розміщення (готелі, хостели, туристичні комплекси тощо). Серед них є сучасні готелі та відпочинкові комплекси. Це еко-готель «Шишкін», туристично – готельний комплекс «Бреч», історико-культурний центр «Вітрила Міклухо-Маклая», туристичний комплекс «Голубі озера» та інші.
Найбільш популярними в області є екскурсійний, екологічний/зелений, сільський та активний туризм. Є можливості для розвитку лікувально-оздоровчого, релігійного та подієвого (фестивального) туризму.
Традиційно популярними місцями, які приймають основну масу туристичних потоків є Чернігів, Батурин, Качанівка, Тростянець, Седнів, Новгород-Сіверський.
Пріоритетними напрямами розвитку є сільський та зелений туризм. На сьогодні в області відпочинок на селі пропонують більше 40 садиб та баз відпочинку. Основні центри сільського туризму знаходяться в Чернігівському, Коропському, Ічнянському, Ріпкинському районах та передмісті Чернігова. Найбільш відомі: «Соколиний хутір», «Андріївські озера», «Кінний двір» та інші.
Зростає кількість відвідувачів об’єктів природно-заповідного фонду. За 9 місяців поточного року природні парки області та дендропарк «Тростянець» відвідало понад 11 тисяч осіб, що на 17 % більше ніж у минулому році.
Популярністю користується також Менський зоопарк, який у цьому році відвідало майже 39 тисяч екскурсантів.
Розвивається в області активний туризм, а саме: сплави на плотах та байдарках, велотури, прогулянки на конях, пішохідні тури, пейтбол тощо. Цей вид туризму активно розвивається у Новгород-Сіверському, Чернігівському, Менському, Куликівському, Корюківському, Ріпкинському районах та відкриває можливості для реалізації у кожному районі області.
Набирає обертів розвиток подієвого/фестивального туризму. Найбільш популярними є: фестиваль авторської пісні та Міжнародний молодіжний фестиваль «Івана Купала на Голубих озерах», фестиваль «Київська Русь» у Любечі, фестиваль національних культур «Поліське коло», літературно-мистецьке свято «Седнівська осінь», «Зелена сцена» у Чернігові та багато інших.
Як в Україні, так і в Чернігівській області зокрема, спостерігається позитивна динаміка кількості внутрішніх туристів. Українці почали більше подорожувати в межах країни.
У порівнянні з минулим роком кількість екскурсантів, що відвідали музеї та заповідники області збільшилась на 8 % (або майже на 52 тисячі осіб).
Щодо іноземних туристів, то в цілому по Україні спостерігається позитивна динаміка їх кількості. За даними Державної прикордонної служби за І півріччя 2017 року до України в'їхало 6 мільйонів 300 тисяч туристів, що на 8% більше ніж у минулому році. Але державний кордон у межах Чернігівської області з туристичною метою за 9 місяців 2017 року перетнуло на 23 % менше осіб у порівнянні з аналогічним періодом 2016 року. Ці дані свідчать про зменшення кількості туристів, які приїхали з Республіки Білорусь та Росії. Відслідкувати кількість іноземних туристів, які приїхали з інших країн немає можливості.
Прослідковується позитивна динаміка надходжень туристичного збору до місцевих бюджетів області. За рік сума надходжень туристичного збору збільшилась на 41 % та склала 304 тисячі 500 гривень. Якщо порівнювати нашу область з іншими регіонами України, то за цим показником Чернігівська область у 2016 році займала 19 місце з 25. Однак, спостерігається щорічна позитивна динаміка та досить високий відсоток збільшення показників.
Розуміючи значення туризму для ефективного розвитку регіону та України в цілому, Департаментом здійснюються заходи, спрямовані на промоцію наявного туристичного потенціалу на внутрішньому та зовнішньому ринку туристичних послуг та збільшення туристичних потоків. Дана робота здійснюється відповідно до Стратегії розвитку туризму і курортів до 2026 року та Обласної цільової Програми розвитку туризму в Чернігівській області до 2020 року.
У 2017 році туристичний потенціал області був представлений на виставках та форумах у 6 регіонах України (Києві, Одесі, Харкові, Львові, Новій Каховці, Запоріжжі) та Республіці Білорусь (Гомелі), проведено презентацію туристичних продуктів області для туристичних операторів України під час ворк-шопу у Києві.
Проведено 6 рекламно-інформаційних та прес-турів. Зокрема, триденний інформаційний тур, під час якого туроператорів України було ознайомлено з найбільш привабливими туристичними об’єктами 7 районів області.
Проведено ряд семінарів та тренінг для відповідальних працівників з питань туризму та представників туристичної галузі області для ознайомлення з сучасними тенденціями розвитку галузі.
Для популяризації туристичного потенціалу області розроблено та видано 5 різновидів рекламно-інформаційної продукції, у тому числі польською та білоруською мовами, подієвий календар на 2018 рік. Готуються до друку ще 3 різновиди буклетів. Виготовлено сувенірну продукцію з новим туристичним логотипом.
Здійснюється постійна робота щодо поширення інформації про туристичні пропозиції та можливості області через інтернет-ресурси та засоби масової інформації, а саме: забезпечується наповнення туристичного розділу офіційного сайту Департаменту культури і туризму, національностей та релігій облдержадміністрації, ведуться сторінки у соцмережах, надаються матеріали для публікації на туристичних порталах України та у друкованих виданнях.
Триває робота щодо створення окремого туристичного порталу області (до кінця року він запрацює у тестовому режимі).
У вересні поточного року було підписано міжрегіональну Угоду між Чернігівською облдержадміністрацією та Гомельським обласним виконавчим комітетом про співробітництво у сфері туризму, якою передбачено проведення обмінних рекламно-інформаційних турів, обмін соціальною рекламою туристичного спрямування, розповсюдження інформаційно-презентаційної продукції тощо.
З метою залучення грантових коштів для розвитку туристичної інфраструктури Департаментом було розроблено проект регіонального розвитку «Створення сучасного інтерактивного туристичного комплексу «Покорщина» в смт Козелець, що передбачає реставрацію пам’яток архітектури національного значення, та створення на їх базі сучасного туристичного комплексу. Станом на 27 листопада 2017 року проект знаходиться на розгляді комісії. Результати будуть відомі до кінця року.
Позитивним кроком для розвитку туризму в області є ремонт дорожнього покриття на ділянках дороги, якими пролягають туристичні маршрути. Для подорожуючих автотранспортом належна якість дорожнього покриття до туристичних об’єктів є досить важливим питанням. За рік відремонтовано 36 км автодороги державного значення М-01 Київ – Чернігів – Нові Яриловичі.
З метою визначення пріоритетів для подальшого ефективного розвитку галузі туризму започатковано проведення опитування туристів та екскурсантів області. Протягом літнього сезону 2017 року вищезазначену роботу було проведено під час екскурсій, через соціальні мережі, на деяких туристичних та екскурсійних об’єктах області.
Результати опитування цього року свідчать, що географія туристів є різноманітною. Близько 98 % відпочиваючих – це наші співвітчизники. Основна частка туристів та гостей Чернігівської області приїжджає з Києва та Київської області - 34 % опитаних. Кількість іноземців склала менше 2%.
Отримані результати щодо джерел, з яких опитані дізнались про область, свідчать про те, що необхідно ще більше уваги приділити популяризації туристичних можливостей області через ЗМІ та інтернет-ресурси.
Переважна більшість опитаних подорожують самостійно з метою отримання екскурсійних послуг. Враховуючи незручне транспортне сполучення 55 % гостей приїжджало власним транспортом.
66 % опитаних відносяться до категорії туристів, тобто їх перебування в області передбачало хоча б одну ночівлю. Понад третина опитаних планувала витратити понад 500 гривень за добу.
Результати дослідження свідчать, що основну частку гостей, які відвідали музейні заклади та туристичні об’єкти, де проводилось опитування, склали жінки – працівники бюджетної сфери або наймані працівники приватного сектору у віці від 26 до 45 років.
Серед негативних вражень, зазначених гостями: незадовільний стан доріг; низький рівень обслуговування; велика кількість сміття у місцях масового відпочинку, високі ціни на товари та обслуговування; незручний для туриста режим роботи деяких туристичних об’єктів та відсутність можливості отримати екскурсійні послуги.
Проаналізувавши сучасний стан розвитку галузі та враховуючи результати проведеного опитування проблемними питаннями, які стримують розвиток туризму в області, та потребують вирішення є:
- відсутність зручного транспортного сполучення з регіонами України;
- недостатній розвиток туристичної інфраструктури та якість обслуговування туристів.
- неналежний стан доріг і дорожнього покриття на дорогах області, по яких проходять головні туристичні маршрути;
- незначні обсяги інвестицій в розвиток рекреаційно-туристичної галузі Чернігівщини;
- руйнація та незадовільний технічний стан багатьох історичних споруд;
- недостатній рівень інформаційно-рекламного забезпечення на внутрішньому і, особливо, на зовнішньому ринках.

Пріоритетними завданнями для подальшого розвитку туристичної галузі області є:
1.Посилення промоції туристичного потенціалу регіону, що передбачає презентацію області під час міжнародних та регіональних спеціалізованих заходів, пропаганда у ЗМІ як вже відомих туристичних об’єктів та маршрутів так і нових; підтримка туристичного веб-порталу Чернігівщини та інші заходи.
2. Розвиток сучасної туристичної інфраструктури, перш за все, шляхом залучення інвестиційних та грантових коштів.
3. Поліпшення стану дорожнього покриття на дорогах, по яких проходять туристичні маршрути області.
4. Забезпечення проведення навчальних заходів для відповідальних працівників з питань туризму з метою підвищення їх кваліфікації та ознайомлення з сучасними тенденціями розвитку галузі.
5. Налагодження співпраці органів влади, місцевого самоврядування, представників бізнесу та громадських організацій щодо вирішення проблемних питань туристичної сфери.
Сьогодні необхідно розуміти, що від того, як буде розвиватись сфера туризму, в значній мірі, залежить і стан економіки окремих територій Чернігівської області та України в цілому. В області є умови, щоб зосередитись на залученні внутрішнього туриста шляхом створення конкурентного цікавого туристичного продукту, покращення туристичної інфраструктури та залучення інвестицій.




Додано: 28-Лис-17 14:57

Всього коментарів: 0
Ім'я *:
Email:
Підписка:1
Код *: